Generace like

Like

Co je to like?

V dnešní době, kdy vládnou digitální technologie a sociální sítě, se z lajku stal opravdový fenomén - takové malé gesto, které vyjadřuje náš souhlas a podporu. Je to vlastně docela jednoduchá věc - jedno kliknutí myší nebo ťuknutí na obrazovku mobilu, kterým dáváme najevo, že se nám něco líbí. Když někomu dáme lajk, říkáme tím jo, tohle se mi fakt líbí nebo s tímhle souhlasím, je to super.

Pro některé lidi je to jen taková drobnost, co nad ní mávnou rukou, pro jiné zase důležitý signál, že jejich příspěvky a nápady ostatní zajímají. Na sociálních sítích se z lajků stala jakási neoficiální měna - ovlivňují nejen to, jak nás ostatní vnímají, ale taky jaký obsah se nám zobrazuje.

Ty chytré algoritmy sociálních sítí totiž berou lajky jako známku toho, co lidi zajímá a co je populární. Čím víc lajků příspěvek nasbírá, tím větší šanci má, že ho uvidí další lidé. Lajkování se prostě stalo běžnou součástí toho, jak spolu na internetu komunikujeme, jak dáváme najevo svoje názory a jak si budujeme svoji online identitu.

Proč lidé dávají lajky?

Dávání lajků se stalo běžnou součástí toho, jak žijeme na sociálkách. Co nás vlastně vede k tomu, že tak rádi mačkáme ten malý palec nahoru? Je to směs různých důvodů, které se často překrývají. Když dáme někomu lajk, cítíme, že někam patříme. Lajkováním příspěvků našich kamarádů jim ukazujeme, že s nimi prožíváme jejich štěstí i smutek, nebo že se nám líbí to, co dělají. Je to vlastně taková drobná náhrada za skutečný úsměv, obejmutí nebo pochvalu v tom online světě. Když lajkujeme věci, které nás baví, spojujeme se s lidmi, co mají rádi to samé co my. A nesmíme zapomenout, jak nás těší, když nás někdo ocení. Když dostaneme lajky, zaplaví nás příjemný pocit štěstí díky dopaminu v mozku. Je nám pak fajn, víc si věříme a máme chuť sdílet dál. Lajky se tak vlastně staly jakousi společenskou měnou, která ukazuje, jak jsme oblíbení a úspěšní v online světě.

Vliv lajků na psychiku

Sociální sítě se nám vplížily do života a s nima přišlo to věčný lajkování. Je to taková dnešní známka toho, že jste prostě in. Hlavně mladý lidi to fakt řeší a někdy až moc berou vážně, kolik těch palců nahoru dostanou. Když vám pod fotkou naskáče hodně lajků, mozek vám vyplavý hormony štěstí a člověk má prostě radost. Je to jako když dostanete pochvalu - hřeje to u srdce. Jenže pak to může přerůst v závislost, pořád kontrolujete mobil a čekáte na další lajky.

No a když ty lajky nepřijdou? To je pak člověku na nic, někdo z toho má i depky a začne pochybovat o sobě. Kouká na profily ostatních, který maj stovky lajků, a připadá si míň než oni. Přitom je to celý postavený na hlavu - vždyť jsou to jenom čísílka na displeji, který vůbec neříkaj, jakej člověk doopravdy je.

Používáme "like" k vyjádření souhlasu, ale ve skutečnosti nám to brání v opravdovém zamyšlení se nad tím, s čím vlastně souhlasíme.

Vavřinec Král

Lajky a marketing

Dneska se všechno točí kolem těch lajků na sociálkách. Když dáš něco na Facebook, Instagram nebo TikTok, každý kouká, kolik palců nahoru to dostane - jako by to byl nějaký měřítko kvality. Značky a influenceři to sledují jako ostříži. Je to jasný - čím víc lajků, tím víc se tvůj příspěvek dostane mezi lidi. Ty chytrý algoritmy totiž milují obsah, kterej lidi baví a reagují na něj. Když máš hodně lajků, tvoje fotka nebo video se ukáže dalším a dalším lidem. To pak nabaluje další sledující jako sněhová koule, značka se dostává do povědomí a nakonec to může pomoct i prodejům. Ale hele, není to jen o těch lajcích. Mnohem důležitější je mít kolem sebe partu lidí, který fakt zajímá to, co děláš a sdílíš.

Etiketa lajkování

Dávání lajků na sociálních sítích je dneska úplně normální věc, ale i tady existují určitá nepsaná pravidla. Hlavní zásada je jednoduchá - dávejte lajky těm příspěvkům, které vás fakt zaujaly a se kterými vnitřně souhlasíte. Není potřeba rozdávat palce nahoru všemu, co vám prolítne feedem, jen abyste udělali radost ostatním. Když budete lajkovat všechno možné, může to vypadat dost falešně a povrchně. Taky není zrovna chytré dávat lajky negativním nebo urážlivým příspěvkům, i když s nimi třeba souhlasíte - mohlo by se vám to docela nepěkně vrátit. Nezapomínejte, že každý lajk vlastně ukazuje, co se vám líbí a jaký máte vkus.

Funkce Facebook Instagram
Počet uživatelů (miliardy) 2.91 1+
Zaměření Spojování s přáteli a rodinou, sdílení novinek a názorů Sdílení fotografií a videí, budování vizuální identity
Hlavní formát obsahu Text, odkazy, fotografie, videa Fotografie, videa, Stories

Budoucnost lajků

V dnešní době, kdy se technologie mění každým dnem, procházejí i sociální sítě velkými změnami, a s nimi i to, jak reagujeme na příspěvky. Lajky, které jsme dřív viděli úplně všude jako známku oblíbenosti, teď stojí na rozcestí. Některé platformy je dokonce začaly schovávat, aby lidi více bavilo samotné prohlížení obsahu a přestali se tolik porovnávat s ostatními. Nikdo vlastně neví, co s lajky bude dál.

Pro spoustu lidí jsou lajky fajn způsob, jak rychle ukázat, že se jim něco líbí. Jiní z nich ale mají spíš stres a pořád čekají, kolik jich dostanou. Když se počet lajků schová, mohli by se lidi víc soustředit na to, co je opravdu zajímá, a být více sví. Mohli by sdílet své myšlenky a zážitky bez strachu z toho, co si ostatní pomyslí.

Ale pozor, lajky nejsou jen tak pro nic za nic - jsou důležité třeba pro ty, kdo tvoří obsah nebo provozují firmy na sociálních sítích. Díky nim vědí, co se lidem líbí a co ne. Když se změní pravidla pro lajky, možná to změní i celý způsob, jak sociální sítě fungují a jak je používáme. Těžko říct, jestli se schovávání lajků ujme všude, nebo jestli přijdeme na jiný způsob, jak udělat sociální sítě příjemnější pro všechny.

Alternativy k lajkům

V současným světě sociálních sítí, který se stal běžnou součástí našeho každodenního života, se čím dál víc mluví o tom, jestli systém lajkování není spíš na škodu. Spousta lidí totiž kvůli honbě za lajky prožívá stres a nemůže se od nich odtrhnout. Naštěstí se objevují různý způsoby, jak by se dalo fungování na sociálních sítích udělat zdravější.

Jedna z možností je nechat počet lajků vidět jenom tomu, kdo příspěvek sdílel. Ostatní by pak nekoukali jen na to, kolik má co lajků, ale spíš by se soustředili na samotnej obsah. Další nápad je rozšířit možnosti reakcí - ne jen obyčejný líbí se mi. Lidi by tak mohli líp vyjádřit, co si doopravdy myslí a víc se vcítit do druhých. Některý sociální sítě dokonce zkoušej lajky úplně zrušit a nahradit je třeba komentářema nebo sdílením.

Publikováno: 26. 02. 2025

Kategorie: internet